Dus: hoe sluit ik het zaakje aan?
Sluit
om te beginnen de Canopus aan op het lichtnet, via de bijgeleverde
adapter. Het stekkertje van de adapter past achterin de Canopus.
Gebruik NOOIT andere adapters - zo kunt u het apparaat definitief
naar de Filistijnen helpen!
De Canopus verbinden met uw Mac verbinden is niet zo moeilijk.
U gebruikt hiervoor de bijgeleverde FireWire-kabel. Deze steekt
u met het "kleine" stekkertje aan op de FireWire-poort,
rechts-voor op de Canopus. De andere (bredere) stekker past
dan in de FireWire-poort van uw Mac.

Op de voorkant van de Canopus zitten 3 tulpaansluitingen voor
Audio-links en -rechts en Video. De stekkers van de donkerblauwe,
5 meter lange Composite-kabel passen hierin (overigens passen
ze door een domme constructie niet zo geweldig goed). Natuurlijk
moet u letten op de kleurcodering van de 3 stekkers. Op de foto's
ziet u overigens een ander merk kabel, die er iets anders uitziet.
Met de bovenstaande SCART-adapter kunt u de lange Composite-kabel
aansluiten op uw TV, Video-recorder en dergelijke. Als u hiervan
wilt opnemen, zal de schakelaar op de adapter op "OUTPUT"
moeten staan. U wilt immers beeld vanaf uw TV/video/DVD-speler
uitvoeren naar de Canopus en uw Mac!

En dan: iMovie
Voor het 'binnenhalen', opslaan en bewerken van video is Apple's
iMovie de eenvoudigste keuze. Als uw Mac geschikt is
voor het bewerken van video, staat het programma waarschijnlijk
al op uw harde schijf geïnstalleerd, want het wordt al
geruime tijd gratis meegeleverd bij iMacs en PowerMacs. We kunnen
u ter studie de pdf-documenten van Apple aanraden, die te vinden
zijn in Library Documentation iMovie Dutch.
Voor een uitgebreide bespreking van de werking van iMovie verwijzen
we u graag naar deze documentatie en de site van Apple, of de
diverse boeken die erover verschenen zijn. Maar we kunnen wel
even met reuzemijlslaarzen door de beginfase lopen. U dient,
om te beginnen, wel beschikken over minimaal 256 MB RAM en 2
GB vrije schijfruimte. Die 2 GB is overigens echt een minimum,
want 30 minuten video neemt al 6 GB in beslag!


Dit is waarschijnlijk het beeld dat u te zien krijgt, als u
iMovie opgestart heeft, en een "Project" heeft aangemaakt.
De aanduiding "Camera aangesloten" geeft aan, dat
iMovie een beeldsignaal binnenkrijgt. Rechts ziet u het archiefpaneel,
dat nu nog leeg is. Onder het "weergave-paneel" ziet
h een reeks knopjes en schuifjes. Belangrijk is daarbij de modusknop,
die in dit stadium in de "camera-modus"-stand moet
staan (en niet in de "bewerkings-stand", aangegeven
door een schaartje). Daarnaast ziet u een "importeer"-knop
en een vijftal knoppen, zoals u die ook van uw video- of cassetterecorder
kunt kennen: terugspoelen, stop, afspelen, pauze, en vooruitspoelen.
Rechtsonder, aan het groene balkje, kunt u zien dat de harde
schijf al aardig vol zit. Liever maar wat ruimte vrijmaken dus,
want video kost veel schijfruimte! Overigens zal de kleur van
het balkje veranderen in rood, als u écht in de gevarenzone
zit.

Als u vervolgens de "play"-knop indrukt (die
met het zwarte driehoekje) ziet u, als het goed is, een beeld
verschijnen. U hoort bovendien ook geluid, aangenomen dat u
de schuifknop in het midden van het venster niet helemaal naar
links geschoven staat. Op zich gebeurt er nu nog weinig: u kijkt
video via uw Mac, maar neemt nog niets op. Daarvoor dient namelijk
de knop "Importeer".
Op het moment dat u deze "Importeer"-knop
indrukt, begint u met het opnemen van het audio- en videosignaal.
U ziet in het archiefpaneel rechts een verkleinde versie van
het eerste beeldje van uw filmfragment. Erbij staan ook aanduidingen
die tijdsduur aangeven.
Als u langere tijd opneemt, zult u merken dat iMovie de opname
automatisch in stukken van ongeveer 9,5 minuten hakt. Dat is
overigens geen probleem: bij het afspelen lopen deze 'stukken'
automatisch in elkaar over. U merkt dan niets van een overgang
(tenzij u dat zou willen). Als u kortere stukjes opneemt, komen
deze allemaal in het archiefpaneel te staan. Klaar voor gebruik,
zogezegd.

MacroVision
In deze tijd waarin de DVD steeds meer terrein wint ten koste
van de oude VHS-cassette, vragen veel mensen zich wel eens af
wat ze met hun oude (voorbespeelde) VHS-tapes moeten. Niet alleen
neemt de beeld- en geluidkwaliteit van deze tapes mettertijd
af, maar op wat langere termijn zullen steeds meer mensen de
VHS-speler de deur uit willen doen. De tapes nemen bovendien
veel kastruimte in beslag.
De entertainment-industrie ziet natuurlijk het liefste, dat
u uw oude VHS-tapes weggooit en dezelfde films op DVD koopt.
Niet alleen zijn DVD's voor de industrie véél
goedkoper te produceren, de vraagprijzen liggen fors hoger dan
bij VHS-tapes. De winstmarge op DVD's is dus veel groter, en
bovendien betaalt u zo dezelfde film (dus dezelfde licentie)
verschillende malen.
Op bijna alle in de handel verkrijgbare, voorbespeelde VHS-tapes
en DVD's komt u wel ergens (héél klein) het MacroVision-logo
tegen. Onder het logo ziet u soms de kreet "Quality"
staan. De 'entertainment mafia' (als dat geen pleonasme is)
bedoelt dan de "quality" van hun bankrekeningen, want
het enige doel van deze Macrovision is de consument te beletten,
banden en DVD's te kopiëren. (Overigens zijn er verschillende
methoden om deze kopiëerbeveiliging te omzeilen bekend.)
Maar de wet staat het maken van één kopie van
dergelijke auteursrechterlijke werken voor persoonlijk gebruik
toe (u betaalt daar zelfs voor via de aanschaf van blanco CD's
en DVD's):
Stichting
De Thuiskopie:
"Iedereen mag, voor strikt persoonlijk
gebruik, een kopie maken van bijvoorbeeld een cd, een
videoband of een televisieprogramma. Zolang als de kopie
bestemd is voor eigen oefening, studie of gebruik, is
het niet nodig om toestemming te vragen aan de rechthebbenden.
De kopie moet wel door de gebruiker zelf zijn gemaakt.
Verkopen of verhuren van de kopie mag niet zonder toestemming."
|
Bij het maken van zo'n privé-kopie vormt de Macrovision-kopieerbeveiliging
uiteraard een belemmering. Macrovision maakt het kopiëren
niet totaal onmogelijk, maar de beeldkwaliteit loopt zo sterk
terug dat het beeld soms nauwelijks te bekijken is. U ziet ook
aan het rode knipperende STATUS-ledje op het front van de Canopus,
dat er Macrovision actief is.
Gelukkig is de Canopus echter uitgerust met een (verstopte)
functie die Macrovision onschadelijk maakt. U activeert deze
functie door de zilveren "analoog/digitaal-selectie"-knop
links op het apparaat gedurende minstens 15 seconden ingedrukt
te houden, terwijl het apparaat aanstaat. Let wel op: U
moet dit elke keer doen nadat u het apparaat heeft uitgezet!
Overigens zijn de bollebozen van ons aller Nederlandse regering
en parlement van plan, het omzeilen van dergelijke kopieerbeveiligingen
op termijn strafbaar te stellen. Daarbij dreigt dus de vreemde
situatie, dat u recht heeft op (en betaalt voor) het maken van
een kopie voor privégebruik, maar dit kopiëren in
de praktijk onmogelijk wordt gemaakt, en u strafbaar bent als
u van uw recht gebruik probeert te maken door de kopieerbeveiliging
te omzeilen. De tijd zal leren of de soep zo idioot heet gegeten
wordt als-ie wordt opgediend. Wij wensen onze vertegenwoordigers
in Den Haag en Brussel ondertussen veel wijsheid toe - ze kunnen
wel wat extra gebruiken tenslotte...

Tenslotte...
Daarmee eindigen we onze beginnersles iMovie. Het eigenlijke
werk begint natuurlijk nog maar pas! U kunt de fragmenten die
u rechts in uw archief ziet, in stukjes snijden; u kunt ze met
uw muis naar de 'fragmentenviewer' onderin het venster slepen
en ze op volgorde zetten. En daarna kunt u met iMovie beeldovergangen
en titels toevoegen. De benodigde knoppen vindt u onder het
archiefpaneel.
De laatste knop in dat rijtje is bedoeld om het zo ontstane
'project' door te geven aan iDVD, het gratis Apple-programma
waarmee u (op nogal primitieve en niet zo gebruikersvriendelijke
wijze) een DVD-interface kunt maken en een DVD kunt branden.
Uiteraard moet uw Mac dan wel beschikken over een DVD-brander.
Voor mensen die dieper (en professioneler) in de video-materie
willen duiken, zijn er programma's zoals Apple's Final Cut Express,
Final Cut Pro en DVD Studio Pro.
Copyright
tekst en beelden © 2003 Jan van Es

|