- Home Waar? Wanneer? Nieuws Diensten Bieb Forum Waarom 'n Mac? Top & flop Advertenties Links Contact English -
Nieuwtjes
2008  

Mac gebruikers: minste problemen
Apple Expo 2007 Parijs

Oudere berichten zijn verplaatst naar aparte pagina's:
2007   2006   2005  2004  2003   2002   2001

De nieuwste berichten staan steeds bovenaan de pagina.

 

 

21 december 2008

Automatiseringsgids: “Mac levert gebruikers minste problemen op.”

Automatiseringsgids citeert een persbericht van de Amerikaanse computer-hulporganisatie Rescuecom. Rescuecom wijst in zijn "Computer Reliability Survey" Apple voor de tweede keer aan als betrouwbaarste computer. Daarbij merkt men nog op, dat er in de top-5 grote individuele verschillen zitten: Apple wint met 700 punten, terwijl de nummers 2 (Panasonic) en 3 (Lenovo) respectievelijk 489 en 393 punten halen.

Rescuecom beantwoord jaarlijks zo'n 36.000 telefoontjes van computergebruikers die problemen hebben met hun computer. In hun "Reliability survey" vergelijkt men het aantal telefonische hulpverzoeken met het marktaandeel per fabrikant.

Automatiseringsgids: "Gebruikers van Apple-pc’s hebben aanmerkelijk minder problemen met hun machine dan gebruikers van andere pc’s. Dat constateert een Amerikaanse computerhulpdienst met zowel zakelijke als privéklanten. Het bedrijf, met de passende naam Rescuecom, inventariseerde van een steekproef van 36.000 telefoontjes van klanten naar zijn helpdesk tussen januari en oktober van dit jaar, over welk pc-merk dat ging. Daaruit berekende het na correctie voor het marktaandeel van de pc-leveranciers – op basis van de tellingen voor het derde kwartaal van IDC - een betrouwbaarheidsscore. In de ranglijst gaat Apple fier bovenaan met een score van 700. Dat getal brengt tot uitdrukking dat computers van het bedrijf goed waren voor 1,1 procent van de belletjes met Rescuecom, bij een marktaandeel van 7,8 procent. Apple deed het nog een stuk beter dan vorig jaar. Ondanks het feit dat het marktaandeel 2,8 procentpunt groeide, daalde het aandeel in de probleemgevallen met 0,3 procentpunt."

Het is wel waard op te merken, dat dit onderzoek de Amerikaanse markt betreft. Automatiseringsgids: "Volgens directeur David Milman van Rescuecom doet Apple het vooral ook zo goed vanwege de service die zijn verkooppunten bieden. “De combinatie van online-ondersteuning en ondersteuning in de lokale winkels legt Apple geen windeieren. Feitelijk geeft Apple ondersteuning gratis weg. Dat is een prima methode om de dominante positie van Windows in de markt te neutraliseren. Want ondanks dat Apple claimt dat Macs eenvoudig zijn te gebruiken, kan de overstap voor iemand die van oudsher Windows gebruikt een ontmoedigende opgave zijn.”

In de Verenigde Staten heeft Apple enkele honderden Apple Stores met hun eigen "Genius Bars", waar Applegebruikers aan kunnen kloppen als ze problemen hebben. In Europa zijn echter maar enkele Apple Stores - in het Verenigd Koninkrijk, Italië en sinds kort in Zürich, Genève en München. In Nederland moeten we het nog steeds stellen met "Apple Premium Resellers". Dit zijn zelfstandige winkeliers die, ondersteund door Apple, Apple-producten verkopen.

 

20 december 2008

Apple Expo Paris is geschiedenis

Het hing al een beetje in de lucht, sinds Apple zich terugtrok uit de Apple Expo Paris 2008. Hoewel de praktische organisatie van deze beurs in handen was van Reed Expositions France, was Apple namelijk organisator en eigenaar van de Apple Expo Paris.

Omdat Apple pas besloot zich terug te trekken uit de Apple Expo 2008 toen de organisatie al lang en breed opgestart was, kwam men tot een compromis. Zo kon Reed Expositions de beurs dit jaar nog laten doorgaan onder de naam "Apple Expo". Het ziet er nu echter naar uit, dat er in 2009 helemaal geen Apple Expo zal zijn. Het is nog onduidelijk of Reed Expositions op eigen initiatief een nieuw evenement, onder een andere naam, zal organiseren. De huidige economische situatie speelt daar natuurlijk niet echt mee.

 

 

 

 

Deze pagina is bijgewerkt op .
Copyright ©