- Home Waar? Wanneer? Nieuws Diensten Bieb Forum Waarom 'n Mac? Top & flop Advertenties Links Contact English -
Nieuwtjes

2002

Halloween in Mac-stemming

Mac: het veiligste platform

Russische oplichters?

Jaguar roostert moederboard

Microsoft switcht ook!

Apple Expo Parijs

MacOS X 10.2 ("Jaguar") speciale aanbieding

Ellen Feiss: "A little goddess who needs to save more"

Nieuws van de MacWorld Expo New York

Eindelijk Erkenning!

Switch to Mac!

Stuffit-gebruikers: voorzichtig (2)!

Mac goedkoper dan Windows

Naar de Apple Expo 2002!

MacHome Magazine: hulp voor beginners

Dure lasertoner? dat hoeft niet!

Macs nu ook bij Dixons

Stuffit: voorzichtigheid geboden!

Internet via de kabel: Chello en de Mac

2001


1 november 2002

Halloween in Mac-stemming

Mac-pumpkins
Mac-liefhebbers herkennen natuurlijk (v.l.n.r.) Steve Wozniak (grondlegger van Apple), Ellen Feiss (uit de Apple Switch-reclames), de Happy Mac, en Steve Ballmer (Microsoft CEO).

Halloween is in de Verenigde Staten elk jaar weer de aanleiding voor verkleedpartijen en het maken van pompoenlantaarns. Medewerkers van de Amerikaanse website JoyofTech.com gingen in oktober 2002 wel heel ver: ze sneden een serie bijna foto-realistische portretten uit in pompoenen.

De portretten, van bekende Mac-personalities zoals Steve Wozniak en Ellen Feiss, zien er zo goed uit, omdat er bij het uitsnijden een soort bas-reliëf gemaakt is: lichte delen werden helemaal uitgesneden, maar "grijs"-tinten zijn bereikt door de pompoen plaatselijk dunner te maken. Door de pompoen van binnenuit met een waxinelichtje te verlichten wordt het portret zichtbaar. Omdat halloween het feest is waarbij je mensen aan het schrikken maakt en angst aanjaagt, werd ook een portret gemaakt van Microsoft-CEO Steve Ballmer.

 

1 november 2002

Macintosh: veiligste platform

Het Britse bedrijf mi2g, gespecialiseerd in computer-veiligheidsvraagstukken, volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van computerveiligheid. In een eind oktober 2002 uitgebracht rapport over veiligheidslekken en daadwerkelijke aanvallen, ziet het bedrijf een groeiende schade door "digitale aanvallen"; voor 2001 wordt deze schade geschat op $ 7.700.000.000,--. Bij alle aanvallen is Windows het meestgetroffen, met Linux op een tweede plaats. Het minst gevoelig voor digitale aanvallen zijn de besturingssystemen SCO Unix, MacOS en Compaq Tru64.

Computer vulnerabilities statistics"Deskundigen" beweren nogal eens, dat de (relatieve) ongevoeligheid van Macs voor virussen het gevolg is van het kleine marktaandeel: 'hackers' zouden zich immers liever richten op de grootste gemene deler. Het is waar dat de minstgetroffen besturingssystemen ook een klein marktaandeel hebben, maar dat is zeker niet het hele verhaal: slechts 1,9% van de "vulnerabilities" en 0,05% van de daadwerkelijke aanvallen betroffen MacOS, terwijl het marktaandeel van de Mac toch aanzienlijk hoger ligt (3-4% wereldwijd).

Een citaat: "However, Jan Anderson, a member of Mi2g's Intelligence Unit, says that the small size of the Macintosh operating system's user base--what Mi2g refers to as "security through obscurity"-- does not entirely account for Mi2g's results. "Our main point here is that although only about 3 percent of systems are running Mac OS, the proportion of attacks suffered by these systems is 60 times less than this, i.e., 0.05 percent. There are also relatively few known vulnerabilities of Mac OS, as stated in the news release," Anderson wrote in an e-mail response to questions."

Daarmee is wel bewezen, dat u met een Mac aanmerkelijk minder risico loopt. Linux daarentegen heeft met een veel kleiner marktaandeel 19% van de aanvallen. Dat alles zou veel systeembeheerders best eens aan het denken mogen zetten - als ze het niet te druk hebben met bijvoorbeeld het installeren van "security patches" van Microsoft.

Het rapport (en enkele 'frequently asked questions') is ook te krijgen als acrobat-document.

 

29 oktober 2002

Russische oplichters?

Vele mensen ontvingen eind oktober een mailing van de firma "i-CD-order.com" of "CD-order.com". "Our big software store i-CDorder.com is closed down. We bewail our expectancies. And this is the most favorable TIME TO BUY for you! We have full warehouse of software. And we open a great SELLOUT of ALL our store!". Prijzen van deze software zijn zeer laag (1/4 van de normale prijzen), verzending is gratis, en de eerste 500 bestellers krijgen ook nog een palmtop cadeau. Te mooi om waar te wezen, zou je haast zeggen. Inderdaad!

Wie op het internet op zoek gaat naar meer informatie van deze firma, komt bedrogen uit: hoewel het bedrijf al 5 jaar zegt te zijn, is er (behalve hun eigen site) nergens informatie te vinden. Wie wat verder gaat kijken, ontdekt dat het bedrijf gevestigd is in Moskou, en bij alle bestellingen vooruitbetaling via Western Union wil - betaling per creditkaart of bank is niet mogelijk. En, interessant, op hetzelfde adres in Moskou zat enige tijd geleden het bedrijf e-BuyCD Software Resales, Inc. Wie deze naam intoetst op een zoeksite, ontdekt al gauw enige argeloze kopers die na betaling nooit enig product ontvingen.

Wij adviseren u dus, even goed na te denken voordat u deze firma betaalt. Betaling via Western Union betekent in ieder geval, dat u de tegenpartij nooit zult kunnen traceren in geval van conflicten...

 

29 oktober 2002

Jaguar roostert moederbord?

Het nieuwe MacOS X besturingssysteem is met versie 10.2 (oftewel 'Jaguar', al mogen we deze term van een autofabrikant eigenlijk niet gebruiken) aardig volwassen aan het worden. En hoewel we iedereen de aanschaf en installatie hiervan aanraden, zijn er toch goede redenen om bij de installatie voorzichtig te werk te gaan: door een grove blunder van Apple controleert de installeersoftware niet, of de 'firmware' van uw computer wel geschikt is om OS 10.2 te draaien. Gaat dat mis, dan blijft u zitten met een (schijnbaar) volkomen onbruikbare computer.

Het updaten van de 'firmware' wordt in de (schaarse) documentatie van Mac OS 10.2 eigenlijk niet genoemd. Alleen in een pdf-document op de installatieschijf komt dit vrij summier aan bod. Ondertussen is gebleken, dat een verouderde firmware-versie kan resulteren in een Mac die op geen enkele manier nog tot leven te wekken is. Apple adviseerde aanvankelijk het vervangen van het moederbord - een zeer kostbare zaak.

In een AppleCare Knowledge Base-document valt nu te lezen, welke firmware-versies er (per type Mac) nodig zijn om OS 10.2 succesvol te installeren. U kunt via Apple Systeemprofiel (in OS 9 te vinden onder het Apple-menu, in OS X in de map "Utilities" in "Applications") zien, welke firmware-versie uw machine op dat moment heeft. Op het tabblad "Systeemprofiel" ziet u dan een vermelding "Versie boot-ROM ," "ROM revision," of "Boot ROM info", en het getal daarachter (bijv. $0004.25f1) vertelt u welke firmware-versie uw mac heeft (in dit voorbeeld 4.25). Is uw firmware-versie te 'laag', dan kunt u op de Apple-site een nieuwere versie downloaden, en daarmee uw Mac 'updaten'.

Wie op een Mac die qua firmware niet up to date is, MacOS 10.2 probeert te installeren, loopt tegen serieuze problemen aan - uw Mac wordt dan namelijk onbruikbaar, omdat het scherm niet meer kan werken. Aanvankelijk gaf Apple het advies, het moederbord te vervangen. Naar nu gebleken is, is het moederbord met de nodige moeite best nog aan de praat te krijgen. U moet dan de Mac openmaken, de harde schijf eruithalen, in een andere Mac stoppen en op de harde schijf de juiste firmware-updater plus remote-control-software (zoals Timbuktu) installeren. Daarna moet u de harde schijf weer terugstoppen in uw "kapotte" Mac, deze aansluiten op een netwerk, en via bijv. Timbuktu de firmware installeren. Een hele operatie (en je moet ook maar aan Timbuktu kunnen komen!) die een dealer zeker niet gratis zal doen. Zie het artikel op de Tidbits-site.

 

15 oktober 2002

Microsoft switcht ook!

De "Switch"-campagne die Apple momenteel, vooral in de Verenigde Staten, in de strijd gooit, wordt enthousiast ontvangen. Zo enthousiast, dat ook Microsoft een Switch-campagne wou beginnen. Met als enige verschil: geen verhalen van echte gebruikers, maar een "spontaan" tekstje van een medewerkster van het PR-bureau, en een standaard-foto van een fotomodel. Er zijn nou eenmaal niet zoveel gebruikers, die overstappen van Mac naar Windows en daar positieve verhalen over hebben...

In de Apple-campagne figureren (ondertussen vele tientallen) normale gebruikers, die van Windows zijn overgestapt op een Macintosh. Microsoft volgde echter een andere tactiek, en liet een standaardtekstje schrijven door het reclamebureau. Toen een webjournalist ontdekte dat de in de tekst genoemde schrijfster voor een reclamebureau werkte dat door Microsoft betaald werd, en de foto van een stockfotobureau kwam, werd de webpagina schielijk verwijderd. Een woordvoerde verklaarde dat het artikel op de site een "mistake in judgment" was en dat men de actie betreurde.

Microsoft zorgde met hun domme actie voor een nieuw woord in de Engelse taal: "fabrimonial", een combinatie van "fabricated" (verzonnen) en "testimonial".

 

23 september 2002

Apple Expo:

Een blik op het hart van de Apple-stand. Op het gigantische scherm werden voortdurend demonstraties gegeven.

De afgelopen jaren leek er op de Europese Apple Expo in Parijs bepaald geen zegen te rusten. Bij de opening van de Apple Expo 2000 bleek de gehele Apple-stand de nacht tevoren door een defect sprinklersysteem onder water gezet te zijn; het jaar daarop moest de hele beurs op het laatste moment worden afgeblazen vanwege de aanslagen in de VS en de dreiging van een aanslag op een Amerikaans doel in Parijs.

Maar met de Apple Expo 2002 heeft Apple zich duidelijk gerevancheerd: de beurs kende hoge bezoekersaantallen en prima verkopen. Op de laatste beursdagen werden er zelfs (aspirant-) kopers gesignaleerd, die op de hele beurs geen iMac meer konden kopen.

Echte noviteiten werden er in Parijs niet geïntroduceerd, of het zou de xServe RAID moeten zijn die men (zonder aankondiging of commentaar) op de stand liet zien. Het gaat hier om een RAID-array (14 ATA/100 hard disks), bedoeld om samen met xServe's in rack-configuraties gebruikt te worden; duidelijk een product voor de professionals in de grotere bedrijven dus. Verder lag de nadruk op de enorme Apple-stand op de nieuwste versie van Mac OS X, 10.2 (oftewel 'Jaguar'), en applicaties zoals Apple Mail, iSync, iCal, AddressBook, enzovoorts.

ACE Penningmeester Peter Cornelis was tijdens de beurs te vinden in het Apple OS X lab.

De naar Nederlandse begrippen enorme beurs kende, naar schatting, tussen de 75.000 en 80.000 bezoekers [laatste cijfer volgens Apple: 68.950 bezoekers] uit heel Europa, maar over het algemeen was de voertaal toch "Français" [Apple zegt dat 89% van de bezoekers francofoon is]. Een of twee grote namen (zoals Quark) lieten verstek gaan, maar toch was er een verbluffende hoeveelheid software-aanbieders te vinden op zeer divers gebied. Men had de hal onderverdeeld in "gebieden", zodat aanbieders van medische, educatieve, creative, zakelijke of musicale soft- en hardware min of meer gegroepeerd waren. De "game"-afdeling was daarbij makkelijk te herkennen door de herrie die hier vandaan kwam. Verder waren er natuurlijk veel "verkoop"-stands waar nieuwe en gebruikte hard- en software zeer vlot van eigenaar verwisselde.

Een interessante ontwikkeling was het aantal professionele bezoekers uit de informatica-wereld (systeembeheerders, programmeurs e.d.) dat duidelijk gegroeid was ten opzichte van eerdere jaren. Waarschijnlijk is de groeiende acceptatie van MacOS X hiervoor de verklaring.

 


19 augustus 2002

Goedkope Jaguar

Op 24 augustus start, als alles goedgaat, de verkoop van de nieuwste systeemversie van MacOS X, versie 10.2, codenaam "Jaguar". Met deze versie doet Apple opnieuw een stap in de richting van een volwassen OS X. Er is echter veel kritiek ontstaan op de prijs (€ 165,41) van deze versie. Zelfs mensen die net (na 16 juli) een Mac besteld hebben, moeten voor een upgrade € 29,75 "verzendkosten" (jaja, de postzegels zijn duur bij Apple) betalen. Voor de gebruikers van OS X 10.1.5 of eerder is er helemaal geen upgrade: die mogen de volle mep betalen.

Apple is gelukkig niet geheel doof gebleven voor deze kritiek, en heeft daarna een "family license" geïntroduceerd, waarmee tot 5 macs binnen één familie (of locatie?) legaal OS-X 10.2 kunnen gebruiken. De prijs van zo'n "family license" is in de V.S. $ 199.

Apple Nederland doet daar, in samenwerking met Mail-a-Mac, MacHouse en Klokhuis, nog een schepje bovenop: op de volgende Klokhuisdag in Nieuwegein (28 september) kunt u, op vertoon van uw Klokhuis donateurspas en bij inlevering van de advertentie uit Klokhuis magazine, OS X 10.2 voor € 82,50 aanschaffen. Let wel: alleen die dag, zo lang de voorraad strekt, voor donateurs van Klokhuis met donateurspas én uitgeknipte advertentie uit Klokhuis magazine. Rennen dus naar de stands van MacHouse en Mail-a-Mac!

 

 

11 augustus 2002

"A Little goddess who needs to save more"

De Amerikaanse “Switch”-campagne van Apple is een bron van veel discussie en vermaak in de Verenigde Staten. In de campagne worden "doorsnee computergebruikers" aan het woord gelaten over hun overstap van een Windows-PC naar de Mac. Maar over wat een “doorsnee gebruiker” is kun je natuurlijk van mening verschillen...

Like a little goddess who needs to save more.

"Like a little goddess who needs to save more." (commentaar op een Ellen Feiss-site)

De campagne bestaat ondertussen uit een hele serie “testimonials” van o.a. een projectmanager, een textielontwerpster, een PR consultant, een schrijver en DJ. De meeste aandacht gaat momenteel wel naar Ellen Feiss, een jonge studente die een niet erg heldere indruk achterlaat.

Ze vertelt over de PC van haar vader die ("beep, beep, beep, beep, beep-beep") haar werkstuk opat, zodat ze dat overnieuw moest maken (“and it wasn't nearly as good!”). Uit haar oogopslag maken veel kijkers op dat Ellen tijdens de opname van het filmpje onder de invloed van verdovende middelen stond. Of dat echt zo is valt moeilijk na te gaan, maar het heeft er wel voor gezorgd dat Ellen steeds bekender wordt:

U kunt trouwens, als alle geruchten kloppen, ook in Europa binnen afzienbare tijd een "Switch"-campagne verwachten. Verschillende gebruikers in Europa hebben gerapporteerd dat ze contact hebben gehad met Apple hierover. Blijkbaar krijgen aspirant-"switchers" (die Apple na hun overstap hebben geschreven of gemaild) een wegwerpcamera toegestuurd, zodat ze zichzelf kunnen (laten) fotograferen. Bij Apple bekijkt men dan zo of men de kandidaten "fotogeniek" genoeg acht.

 

17 juli 2002

Nieuws van de MacWorld Expo - New York

Om 15.00 uur Nederlandse tijd, woensdag 17 juli, werd in New York de MacWorld Expo geopend met een "keynote address" (openingtoespraak) van Steve Jobs, de CEO van Apple. De laatste jaren zorgt Apple er voor, dat een en ander rechtstreeks via Quicktime te volgen is. Wie bijvoorbeeld via Chello op het internet zit (en de beperkte beeldkwaliteit voor lief neemt) kan zo de toespraak rechtstreeks volgen. Daarbij nog opgemerkt, dat de nieuwe Quicktime 6 voor een forse kwaliteitsverbetering zorgt. De keynotes van Steve zijn bij vriend en vijand bekend - naast geweldige peptalk komen hier ook meestal de nieuwste creaties van Apple voor het voetlicht.

Dat was deze keer niet anders, al waren het hier vooral een groot aantal "kleine" nieuwtjes in plaats van echte "revoluties". Wat presenteerde Steve Jobs deze keer? Qua software: De nieuwste versie van Mac OS, namelijk 10.2 (codenaam: "Jaguar"), beschikbaar eind augustus; een nieuwe internetservice die in de plaats komt van de diverse iTools (maar niet gratis); iSync software om telefoons, organizers, macs en dergelijke te 'syncen' via USB, FireWire and Bluetooth; iTunes versie 3, de bekende muzieksoftware; iCal, nieuwe kalendersoftware; Rendevous-technologie, waarmee IP-apparaten (zoals macs, printers en dergelijke) probleemloos en zonder configuratie kunnen communiceren; nieuwe versies van Apple Mail en Address Book, met geavanceerde filtertechnologie voor "spam".

Op hardware-gebied: Een nieuwe iMac met 17 inch LCD-scherm; een serie nieuwe iPods, met 5, 10 of 20 GB harde schijf; een iPod voor Windows (!); lagere prijzen voor de iPods met oudere specs;

Over al deze zaken (en meer) vindt u op de Apple-site natuurlijk uitgebreide informatie.

 

juli 2002

Eindelijk erkenning!

Wat u misschien al lang vermoedde of hoopte (?) is nu eindelijk bevestigd: Mac-gebruikers zijn beter opgeleid en verdienen meer dan Windows-gebruikers.

Het bekende onderzoeksinstituut Nielsen/NetRatings publiceerde (volgens News.com) deze bevinding, nadat men in hun onderzoeksresultaten opvallende verschillen constateerde tussen Mac- en Windowsgebruikers. Van de Macgebruikers had 70,2% een "college degree", van de Windows-gebruikers was dat "maar" 54,2%. Verder zijn Mac-gebruikers (statistisch gezien) ervarener computergebruikers, kopen ze meer via het internet en verdienen meer. Mac-gebruikers zijn dus "a very attractive target for marketers", volgens Nielsen/Netratings. Apple had met het onderzoek overigens niets te maken.

Je kunt je natuurlijk afvragen, of dit bericht niet in de categorie "Rolls-Royce-kopers verdienen meer dan Lada-kopers" valt. Alleen al de toch gemiddeld wat hogere prijsstelling van Mac-computers zorgt voor een vertekend beeld. Ook de "status-appeal" van Apple en het feit dat veel Applegebruikers in de creatieve sector zitten, zorgt, zo geeft Nielsen/NetRatings wel toe, voor een vertekend beeld.

Andere PC-fabrikanten reageerden, toen ze geconfronteerd werden met het onderzoek, wat zuur. "Apple-gebruikers mogen dan goed opgeleid zijn, maar onze klante zijn slim genoeg om Gateway gekozen te hebben, de fabrikant die het meeste waar voor je geld geeft", zei een woordvoerder van Gateway.

Overigens noemt Nielsen/NetRatings voor Nederland als "Internet Universe Estimate" - dus het geschatte aantal mensen met internettoegang - een getal van bijna 10 miljoen. Ook dat geeft aan, dat hun cijfers best met een gezonde dosis scepsis bekeken mogen worden...


juni 2002

Switch to Mac!

In de Verenigde Staten is Apple momenteel in de media prominent aanwezig met de nieuwe "Switch to Mac"-campagne. Hierin vertellen verstokte Windows-gebruikers over hun ervaringen met het overstappen naar een Mac. Het idee achter de "Switch to Mac"-campagne is niet zo gek: wie momenteel nog geen computer heeft, is waarschijnlijk pas geboren of bijna dood. Weinig kans dus om nog "first time users" te winnen.

In Nederland hebben we dergelijke reclame (nog?) niet gezien, maar dat wordt méér dan goedgemaakt door een artikel op de website van HCC, waarin Tjeerd Korenstra zijn overstap-ervaring bespreekt. Zijn conclusie: "Het overstappen van een pc naar de Mac valt reuze mee. Binnen een week was ik gewend aan het systeem en ik wil niet meer terug naar Windows. Voor de hardware van een Mac betaal je meer dan voor een gemiddelde pc, maar je krijgt er ook veel voor terug. Het gebruiksgemak en de stabiliteit zorgen ervoor dat je prettiger werkt dan op de gemiddelde Windows-computer. De hard- en software is bovendien fraai vormgegeven. Alle vooroordelen zijn in mijn ogen dan ook ongegrond."


juni 2002

Stuffit: voorzichtig! (2)

We waarschuwden al eerder voor de kwade gevolgen van een programmeerfout in de veelgebruikte StuffIt-sofware van Aladdin Systems: bij gebruik van Stuffit op een min of meer gefragmenteerde harde schijf functioneert het programma schijnbaar prima, maar in werkelijkheid zijn de bestanden die Stuffit decomprimeert of comprimeert, leeg en onbruikbaar, en wordt bovendien de datastructuur van de harde schijf aangepast. Het zal duidelijk zijn, dat op deze wijze belangrijke gegevens onherstelbaar verloren kunnen gaan. Een goede indicator dat er iets foutgaat: tijdens compressie of decompressie loopt StuffIt vast.

Onlangs bleek een andere fout van Stuffit. In principe kunt u Stuffit (Expander) ook gebruiken voor het decomprimeren van .gz-bestanden - dit zijn bestanden die met de Gzip-compressie zijn behandeld. Ook hier lijkt StuffIt op het eerste gezicht normaal te werken, maar het produceert bestanden die leeg zijn. Indien u StuffIt ingesteld heeft met "delete after expanding", houdt u dus na "decompressie" niets anders over dan een leeg bestand van 0 KB. We adviseren als alternatief een programma zoals EasyGZ of MacGzip.


juni 2002

Mac goedkoper dan Windows

Onlangs heeft de Universiteit van Melbourne een vergelijkend onderzoek uit laten voeren naar de kosten van computers. Bij dit onderzoek, dat in oktober 2001 werd afgesloten, werd niet alleen gekeken naar de aanschafkosten, maar ook naar de andere kosten die tijdens de levensduur van de computer optreden: software en upgrades, onderhoud, support en training van gebruikers.

Het onderzoeksbureau Gartner voerde dit onderzoek uit onder 4676 Mac-gebruikers bij de universiteit, en 5338 Windows-PC's. Onder andere bleek, dat het per jaar zo'n 1167 euro kost om een Macintosh draaiende te houden, tegen 1505 euro voor een Windows-PC.

Op de website van de University of Melbourne is een Acrobat-document (5,1 MB) beschikbaar, waarin o.a. de resultaten van dit onderzoek besproken worden. Overigens heeft Gartner wel duidelijk gemaakt, dat de uitkomsten van dit onderzoek niet zomaar vertaalbaar zijn naar andere situaties.


juni 2002

Naar de Apple Expo 2002!

Binnenkort vindt weer het jaarlijkse Apple-event voor Europa, de Apple Expo 2002 in Parijs plaats. Op 10 september 2002 begint dit gebeuren met een "keynote address" in het Palais des Congrès, Porte Maillot, door (waarschijnlijk) Steve Jobs. De Expo zelf vindt plaats in de Paris Expo, Porte de Versailles, van 10 tot en met 14 september. U vindt meer informatie op de speciale website: www.apple-expo.com. U kunt zich daar ook al inschrijven voor een (gratis) toegangsbadge.

Ook voor Nederlandse Mac-gebruikers is deze beurs interessant, niet in de laatste plaats omdat hier ongeveer alle aanbieders van Mac-hard- en software geconcentreerd zullen zijn op één plaats. Wie eindelijk eens zo'n "Keynote" van Steve Jobs wilt bijwonen, heeft hier ook de kans. Steve kan ijsjes aan Eskimo's verkopen, en hoewel hij de echt grote aankondigingen waarschijnlijk steeds voor keynotes in de VS zal bewaren, is zijn enthousiasme zeker aanstekelijk.

De vorige Apple-Expo was gepland in september 2001, maar werd op het allerlaatste moment afgezegd na de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september.

De beurs vindt al vele jaren plaats, maar pas de laatste jaren wordt hij als "DE" Europese Apple-beurs gepresenteerd. Dat hangt samen met het marketingbeleid van Apple, dat (formeel in ieder geval) inhoudt dat de inspanningen meer geconcentreerd worden op dit ene "event". Voorheen was er sprake van vele beurzen verspreid over allerlei Europese landen. Een en ander heeft echter wel tot gevolg dat Apple bijv. afwezig is op de grootste computerbeurs ter wereld, de CeBit.

In 2000 bleek wel, dat de "Europese" aspiraties van Apple met de Apple Expo nog niet geheel uit de verf kwamen. Dat begon al voor het begin van de keynote, toen alleen Frans sprekende "hôtesses" de buitenlandse bezoekers alle kanten opstuurden behalve de juiste. Ook op de diverse beursstands was vaak wel Franstalige documentatie, maar méér ook niet. Vooral de grotere bedrijven hadden wel Engelstalig personeel en documentatie, maar de kleinere bedrijven lieten het vaak wat afweten. We verwachten, dat dit gaandeweg zal gaan verbeteren. Apple doet in ieder geval zijn best.

De Apple Expo 2002 is daarom toch een goede gelegenheid om uw blik op hard- en softwaregebied te verbreden. U zult waarschijnlijk een groot aantal producten tegenkomen, waar u in Nederland (nog) nooit van gehoord heeft. Bovendien zijn er een groot aantal beursstands, waar (à la Klokhuisdagen) koopjes op allerlei gebied zijn te scoren.

Parijs mag misschien ver weg lijken, maar dat kan meevallen. Met de Thalys bent u er in luttele uren - alleen het laatste stukje in Nederland gaat, met dank aan NS, in slakkegang. Wat minder snel maar goedkoper zijn busreizen zoals Eurolines (56 euro, retour), of de diverse dagtochten die voor enkele tientjes in één dag (of bijv. 3 dagen incl. hotel voor 94 euro) op en neer gaan naar Parijs. Informeer eens bij een reisbureau. Er zijn veel busbedrijven die dagtochten hebben voor weinig geld (bijvoorbeeld: Arke). En de KLM vliegt u vanaf Eindhoven Airport voor verrassend weinig geld naar Parijs en terug. (tip: vliegen in het weekend is veel duurder!).

Wie bang is zich na de beurs te vervelen in Parijs, kan eens rondneuzen op de Parijs Startpagina.


MacHome Magazine: hulp voor beginners!

Ondanks al het gebruiksgemak van de Macintosh hebben veel Macgebruikers toch wel eens behoefte aan een duidelijke uitleg over bepaalde technische aspecten van hun computer. Het Amerikaanse tijdschrift MacHome magazine biedt op haar site een schat aan informatie, ook voor Nederlandse gebruikers. Uiteraard zullen die gebruikers dan wel een redelijk tot goede beheersing van de Engelse taal moeten hebben.

Maar als u zich door die taaldrempel niet laat weerhouden, kunt u op de MacHome site bijvoorbeeld artikelen vinden over Airport (de draadloze netwerktechnologie van Apple), het delen van uw internettoegang d.m.v. een router, of allerlei "how to"-artikelen. Van harte aanbevolen!


Dure lasercartridges? hoeft niet!

Bezitters van een laserprinter weten het maar al te best: tonercartridges zijn niet goedkoop. Voordeel is dat je dan ook (meestal) maandenlang van het gezeur afbent: meestal is zo'n cartridge toch wel goed voor een aantal duizenden afdrukken. Inkjetprinters en inkjet-cartridges zijn meestal veel goedkoper, maar inkjetcartridges zijn ook veel eerder leeg. Voor veel gebruikers reden om in de weer te gaan met navul-setjes met losse inkt.

Maar wat veel laserprinter-gebruikers zich niet realiseren, is dat zij die mogelijkheid ook hebben. Veel laser-cartridges zijn eenvoudig en snel bij te vullen tegen een fractie van de kosten van een nieuwe cartridge. Via de website van TonerRefillKits kun je voor een groot aantal typen laserprinters navul-sets bestellen. Omdat dit bedrijf in de Verenigde Staten gevestigd is, moet u wel rekening houden met forse verzendkosten (en invoerrechten). Maar als u even aan het rekenen slaat, zult u (meestal) zien dat u met zo'n navulset toch veel goedkoper uitbent.


Macs nu ook bij Dixons

Terwijl andere computerfabrikanten het veld ruimen of noodgedwongen fuseren, lijkt het Apple niet slecht te gaan. Naast de al bekende verkooppunten worden Apple producten, sinds kort, verkocht in de filialen van Dixons.

Het grote publiek kan voor een Mac al langer terecht bij de Primafoon-winkels van KPN. Dat was blijkbaar voor Apple Nederland geen reden om op de lauweren te rusten. De Dixons-vestigingen hebben een wat uitgebreider assortiment dan de Primafoonwinkels, die in principe alleen iMacs en accessoires verkopen. Hoewel bij Dixons het assortiment sterk afhankelijk is van de filiaalgrootte, verkoopt men in principe ook de desktopmodellen en de beeldschermen. Nu maar hopen dat het personeel enige mate van deskundigheid en motivatie heeft voor de Mac-verkoop. Wij zijn benieuwd naar ervaringen van leden (en niet-leden) met Dixons. Ook voor een (beperkt) assortiment software kunt u er in ieder geval terecht.

 

Stuffit: voorzichtig!

Het meestgebruikte compressieprogramma op het Mac-platform is zonder twijfel Stuffit van Aladdin. Bijna elke Mac-gebruiker heeft de gratis Stuffit Expander, of het commerciële en uitgebreidere Stuffit Deluxe, op zijn/haar computer staan.

De laatste tijd bereiken ons echter toch berichten over dataverlies bij gebruik van dit programma. Met name als u een sterk gefragmenteerde harde schijf heeft, is voorzichtigheid (en gebruik van zoiets als Norton Speed Disk) het advies. Anders heeft u nl. grote kans op bestanden die schijnbaar netjes gecomprimeerd zijn, maar bij decompressie "leeg" blijken te zijn. Wég bestanden dus! Op de Aladdin-site trouwens geen woord over dit euvel. Wij raden een bezoek aan het Aladdin-discussieforum op de site van MacFixit. Hier worden problemen, vragen en kritiek op Aladdin-producten door klanten (en medewerkers van Aladdin) open besproken.


 

Internet via de kabel?

Als u overweegt een Chello-aansluiting te nemen, of dat al heeft besloten, kunt u op deze ACE-pagina's alle ins en outs over dit onderwerp lezen.


 

De website

Leden die mededelingen of advertenties hebben (te koop, gevraagd, aangeboden) kunnen deze per e-mail versturen naar . Indien u (nog) geen toegang tot e-mail heeft, kunt u uw bericht ook per post versturen naar Jan van Es, Korenbloemstraat 66, 5643 HN Eindhoven.

Behalve advertenties e.d. zijn ook andere bijdragen, aanvullingen en correcties welkom!

 
 

Copyright ©

Informeer ook naar onze aantrekkelijke advertentietarieven!