Storingen?
Vroeg of laat komt iedere Chello-klant wel eens problemen tegen. Hieronder
wat tips die u wellicht helpen.
- Chello bellen. Daar
was u vast al opgekomen, maar de praktijk leer dat u vaak tientallen
minuten moet wachten op verbinding, als u met het Chello helpdesknummer
0800-1424 belt. Het is daarom misschien slim om eerst zelf eens te kijken,
en u eventueel voor te bereiden op uw gesprek met de helpdesk. Lees
daarvoor verder.
- U wordt door de
helpdesk niet altijd (goed) geholpen. Men belooft soms dat u teruggebeld
wordt, maar reken daar niet al te vast op. Vaak loont het de moeite
gewoon nog een keer te bellen. Een andere helpdeskmedewerker weet vaak
wèl raad. Als u wacht tot Chello u terugbelt, kan dat binnen
een halve of een hele dag inderdaad gebeuren, maar u kunt ook weken
voor niks wachten...
- Welke lichtjes branden
op uw modem? Als het "ONLINE" lichtje brandt op het modem,
functioneert het modem waarschijnlijk gewoon. Let ook op een heel klein
LEDje dat achterop uw modem moet branden, vlak bij het Ethernet-stekkertje.
- Zitten alle stekkertjes
er goed in? Controleer de Ethernetstekkertjes!
- De Helpdesk kan
u vragen om een aantal gegevens. Het is handig als u die klaar heeft.
Bijvoorbeeld:
- Uw postcode en huisnummer (aan de hand hier van zoekt men uw klantgegevens
erbij).
- Het merk/type van uw kabelmodem (dat staat er wel ergens op,
bijv. Terayon Pro)
- Het serienummer van uw modem. Dit staat ergens achterop uw modem.
U vindt het ook in uw contract, maar soms klopt dit niet, bijv. als
uw modem ooit eens vervangen is.
- Gebruikersnaam (user name), dit is het deel van uw chello mailadres
vóór het @-teken.
- Wachtwoord (password); dit vindt u in uw contract.
- MAC-adres, oftewel Hardware-adres, dit is een code die bestaat uit
6 x 2 cijfers/letters, gescheiden door punten. U vindt het hardware-adres
van uw Mac in het programmaatje "Apple Systeemprofiel", dat
u in uw Appel-menu linksboven ziet staan. Ga in dit programma naar het
tabblad "Systeemprofiel", en zoek daar "Netwerkoverzicht"
op. Zoek daar dan "AppleTalk" op - u ziet daar het hardware-adres
staan.
- Locatiecode. Dat klinkt ingewikkeld, maar betekent gewoon de 4 cijfers
van uw postcode.
- Kijk eens in het
TCP/IP-regelpaneel naar uw IP-adres (het TCP/IP-regelpaneel vindt u
via het Appel-menu linksboven ---> Regelpanelen ---> TCP/IP).
Uit dit IP-adres valt vaak ook het nodige af te leiden:
Een IP-adres dat:
- begint met 169: dit is een intern, "self-assigned"
IP-adres, dus blijkbaar krijgt u geen IP-adres van de Chello-DHCP-servers
- begint met 10: u krijgt geen IP-adres van de Chello-servers, omdat
u niet herkend wordt. Via APS (Automatic Provisioning Service/Story)
kunt u zorgen dat u (weer) herkend wordt.
- Als uw IP-adres
(zie boven) begint met 10 of 169, brengt de APS (Automatic Provisioning
Service of Story? Automatic Protection Switching?) wellicht uitkomst.
Open uw browser (Internet Explorer of Netscape Navigator o.i.d) en type
het adres "aps" in, zonder aanhalingstekens en ook zonder
".com", ".nl" en dergelijke. Als dit niet werkt,
kunt u ook "172.29.0.150" proberen. Misschien komt u zo terecht
op een Chello APS-webpagina.
Als u op de "Start"-knop drukt, wordt u door een aantal invulschermen
geleid. (op het screenshot hierboven ziet u, dat de pagina soms niet
helemaal goed kan laden, en dat de "Start"-knop daarom niet
goed te zien is. Ik heb de knop daarom met lichtblauw omcirkeld.)
In de invulschermen van de APS zult u de gegevens in moeten vullen,
die bovenaan deze pagina al genoemd worden.
- Daarna kunt u uw browser afsluiten, en uw Mac uitzetten. Zet daarna
ook uw kabelmodem uit, door het stroomstekkertje uit uw kabelmodem te
trekken. Wacht daarna even (de ene helpdeskmedewerker zegt een paar
seconden, de andere 40 seconden, de andere 3 minuten of een paar uur)
en steek het voedingsstekkertje weer terug. U zult dan zien dat de lichtjes
op uw modem wat gaan knipperen. Na een halve minuut ofzo moet het "online"-lichtje
op uw kabelmodem weer gewoon branden.
- Zet nu uw Mac ook weer aan. Met wat geluk heeft u nu weer verbinding!
- Ook bij andere problemen
loont het soms de moeite, uw Mac uit te zetten, daarna het kabelmodem
uit te zetten (door het stroomkabeltje even los te maken) en na een
paar minuten weer aan te zetten, en daarna ook uw Mac weer op te starten.
- Heeft u nog tips
of ziet u onjuistheden op deze pagina's, laat
het ons dan even weten. Andere (Mac-)gebruikers kunnen van uw ervaringen
ook weer leren!
|