- Home Waar? Wanneer? Nieuws Diensten Bieb Forum Waarom 'n Mac? Top & flop Advertenties Links Contact English -

Storingen?

Vroeg of laat komt iedere Chello-klant wel eens problemen tegen. Hieronder wat tips die u wellicht helpen.

  • Chello bellen. Daar was u vast al opgekomen, maar de praktijk leer dat u vaak tientallen minuten moet wachten op verbinding, als u met het Chello helpdesknummer 0800-1424 belt. Het is daarom misschien slim om eerst zelf eens te kijken, en u eventueel voor te bereiden op uw gesprek met de helpdesk. Lees daarvoor verder.

  • U wordt door de helpdesk niet altijd (goed) geholpen. Men belooft soms dat u teruggebeld wordt, maar reken daar niet al te vast op. Vaak loont het de moeite gewoon nog een keer te bellen. Een andere helpdeskmedewerker weet vaak wèl raad. Als u wacht tot Chello u terugbelt, kan dat binnen een halve of een hele dag inderdaad gebeuren, maar u kunt ook weken voor niks wachten...

  • Welke lichtjes branden op uw modem? Als het "ONLINE" lichtje brandt op het modem, functioneert het modem waarschijnlijk gewoon. Let ook op een heel klein LEDje dat achterop uw modem moet branden, vlak bij het Ethernet-stekkertje.

  • Zitten alle stekkertjes er goed in? Controleer de Ethernetstekkertjes!

  • De Helpdesk kan u vragen om een aantal gegevens. Het is handig als u die klaar heeft. Bijvoorbeeld:
    - Uw postcode en huisnummer (aan de hand hier van zoekt men uw klantgegevens erbij).
    - Het merk/type van uw kabelmodem (dat staat er wel ergens op, bijv. Terayon Pro)
    - Het serienummer van uw modem. Dit staat ergens achterop uw modem. U vindt het ook in uw contract, maar soms klopt dit niet, bijv. als uw modem ooit eens vervangen is.
    - Gebruikersnaam (user name), dit is het deel van uw chello mailadres vóór het @-teken.
    - Wachtwoord (password); dit vindt u in uw contract.
    - MAC-adres, oftewel Hardware-adres, dit is een code die bestaat uit 6 x 2 cijfers/letters, gescheiden door punten. U vindt het hardware-adres van uw Mac in het programmaatje "Apple Systeemprofiel", dat u in uw Appel-menu linksboven ziet staan. Ga in dit programma naar het tabblad "Systeemprofiel", en zoek daar "Netwerkoverzicht" op. Zoek daar dan "AppleTalk" op - u ziet daar het hardware-adres staan.
    - Locatiecode. Dat klinkt ingewikkeld, maar betekent gewoon de 4 cijfers van uw postcode.

  • Kijk eens in het TCP/IP-regelpaneel naar uw IP-adres (het TCP/IP-regelpaneel vindt u via het Appel-menu linksboven ---> Regelpanelen ---> TCP/IP). Uit dit IP-adres valt vaak ook het nodige af te leiden:
    Een IP-adres dat:
    - begint met 169: dit is een intern, "self-assigned" IP-adres, dus blijkbaar krijgt u geen IP-adres van de Chello-DHCP-servers
    - begint met 10: u krijgt geen IP-adres van de Chello-servers, omdat u niet herkend wordt. Via APS (Automatic Provisioning Service/Story) kunt u zorgen dat u (weer) herkend wordt.

  • Als uw IP-adres (zie boven) begint met 10 of 169, brengt de APS (Automatic Provisioning Service of Story? Automatic Protection Switching?) wellicht uitkomst. Open uw browser (Internet Explorer of Netscape Navigator o.i.d) en type het adres "aps" in, zonder aanhalingstekens en ook zonder ".com", ".nl" en dergelijke. Als dit niet werkt, kunt u ook "172.29.0.150" proberen. Misschien komt u zo terecht op een Chello APS-webpagina.
    Zo kan de APS-site eruitzien...

    Als u op de "Start"-knop drukt, wordt u door een aantal invulschermen geleid. (op het screenshot hierboven ziet u, dat de pagina soms niet helemaal goed kan laden, en dat de "Start"-knop daarom niet goed te zien is. Ik heb de knop daarom met lichtblauw omcirkeld.)

    In de invulschermen van de APS zult u de gegevens in moeten vullen, die bovenaan deze pagina al genoemd worden.
    - Daarna kunt u uw browser afsluiten, en uw Mac uitzetten. Zet daarna ook uw kabelmodem uit, door het stroomstekkertje uit uw kabelmodem te trekken. Wacht daarna even (de ene helpdeskmedewerker zegt een paar seconden, de andere 40 seconden, de andere 3 minuten of een paar uur) en steek het voedingsstekkertje weer terug. U zult dan zien dat de lichtjes op uw modem wat gaan knipperen. Na een halve minuut ofzo moet het "online"-lichtje op uw kabelmodem weer gewoon branden.
    - Zet nu uw Mac ook weer aan. Met wat geluk heeft u nu weer verbinding!

  • Ook bij andere problemen loont het soms de moeite, uw Mac uit te zetten, daarna het kabelmodem uit te zetten (door het stroomkabeltje even los te maken) en na een paar minuten weer aan te zetten, en daarna ook uw Mac weer op te starten.
  • Heeft u nog tips of ziet u onjuistheden op deze pagina's, laat het ons dan even weten. Andere (Mac-)gebruikers kunnen van uw ervaringen ook weer leren!
DSE-teller